Lesson 13

Use of Conjunction

 

1. Tick () over the right one (সঠিক শব্দে চিহ্ন দাও):-

Ans:-

(a) Rambabu is ( poor / rich / clever ).

(b) Sonali can ( read and dance / read and write ).

(c) The tortoise was ( fast / quick / slow ).

(d) The hare took a rest under a ( table / tree / chair ).

 

2 Complete the sentences (বাক্যগুলি সম্পূর্ণ করো):-

Ans:-

(a) Is Mary tall or short .

(b) If you come I shall go .

(c) So the tortoise was very angry .

(d) The race started one morning .

 

3. Write the missing letters (হারিয়ে যাওয়া বর্ণনাগুলি লেখে):-

Ans:-

R e ad,

H o nest,

R i ch,

Ha r e,

An g ry,

W ait,

Happ y,

Ne a r,

Be g an,

G o al .

 

4. Arrange the letters to make a word (সাজিয়ে শব্দ গঠন করো):-

Ans:-

teshon - Honest,

orsht - Short,

isetotor - Tortoise,

ganry - Angry,

seelap - Please,

loag - Goal,

endfir - Friend,

rean - Near .

 

5. Write the rhyming words (মিলযুক্ত শব্দ লেখো):-

Ans:-

but - Cut,

fell - Bell,

fast - Last,

near - Fear,

tall - Ball,

and - Band,

goal - Role,

took - Book .

 

6. Write the opposite words (বিপরীত শব্দ লেখো):-

Ans:-

poor - Rich,

come - Go,

honest - Dishonest / Liar,

fast - Slow,

short - Tall,

happy - Unhappy / Sad,

behind - Front,

asleep - Awake .

7. Answer the questions (প্রশ্নগুলির উত্তর দাও):-

(a) Who can read and write?

Ans:- Sonali can read and write .

 

(b) Who was ill?

Ans:- Amal was ill .

 

(c) Who was very angry?

Ans:- The tortoise was angry .

 

(d) Who took a rest under a tree?

Ans:- The hare took a rest under a tree .

 

(e) Who reached the goal fast?

Ans:- The tortoise reached the goal fast .

 

8. Wilte the hiomophone (সমোচ্চারিত ভিন্নার্থক শব্দ লেখো):-

Ans:-

Wait (অপেক্ষা করা) - Weight (ওজন)

Rich (ধনী) - Reach (পৌঁছানো)

Hare (খরগোশ) - Here (এখানে)

Two (দুই) - Too (খুব / অত্যাধিক)

Fast (দ্রুত) - First (প্রথম)

Fail (ব্যর্থ হওয়া) - Fell (পড়ে যাওয়া)

 

9. Cross the odd words (বেমানান শব্দটি কেটে দাও):-

Ans:-

(a) hare, tortoise, tree, goat.

(b) poor, honest, rich, write.

(c) tall, ball, short, long,

(d) and, but, cut, yet.

 

10. Write in ABC order (শব্দগুলিকে বর্ণনানুক্রমিক সাজাও):-

(a) or, but, yet, it, and , till.

Ans:- And, but, it, or, till, yet .

 

(b) read, write, come, stop, went, began.

Ans:- Began, come, read, stop, went, write .

 

11. Translate into Bengali (বাংলায় অনুবাদ করো):-

(a) Is Mary tall or short?

Ans:- মেরি কি লম্বা নাকি ছোট?

 

(b) If you come, I shall go.

Ans:- তুমি এলে আমি যাব।

 

(c) Sonali can sing and dance.

Ans:- সোনালী পড়তে নাচতে পারে।

 

(d) They were two friends.

Ans:- তারা দুই বন্ধু ছিল।

 

12. Translate into English. (ইংরাজিতে অনুবাদ করো):-

(a) তুমি ধনী কিন্তু আমি গরীব।

Ans:- You are rich but I am poor .

 

(b) তিনি হন বৃদ্ধ কিন্তু সবল।

Ans:- He is old but strong .

 

(c) সীতা এবং রীতা হয় ভালো মেয়ে।

Ans:- Sita and Rita are good girls .

 

(d) সে অথবা বীনা যাবে।

Ans:- She or Bina goes .

 

(e) মেয়েটি দুর্বল কিন্তু বুদ্ধিমতী।

Ans:- The girl is weak but intelligent .

 

(f) সে লিখতে অথবা পড়তে পারে।

Ans:- He can write or read .

 

13. Underline the right spelling. (সঠিক বানানটির নীচে দাগ দাও):-

Ans:-

(a) tortoice / tortoise / totorise

(b) becouse / becaese / because

(c) though / thaugh/ thuogh

 

14. Make four sentences from the table (টেবিলটি থেকে চারটি বাক্য গঠন করো):-

Ans:-

(a) He is poor but honest .

(b) He can read and write .

(c) Is mary tall or short ?

(d) I will go if you come .